A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: imagejpeg(): Unable to open '/var/www/ro.cronicadeiasi/public_html/images/tmp/captcha/1714826681.6721.jpg' for writing: No space left on device

Filename: plugins/captcha_pi.php

Line Number: 924

HAMLETMACHINE de Heiner Muller, la Teatrul National Iasi
ZODIAC LOCAL
Vremea in Iasi

Acum: 3 °C

Vremea in Iasi Astazi:  Max: 6 °C
 Min:  1 °C

Maine:  Max: 6 °C
 Min:  -2 °C

CURS VALUTAR
 

1 = LEI

 

VIATA IN IASI

CULTURA
08-10-2013, ora 14:47

HAMLETMACHINE de Heiner Muller, la Teatrul National Iasi

Articol de Madalina Irimia

Teatrul National Iasi anunta premiera spectacolului HAMLETMACHINE de Heiner Muller care va avea loc pe 10 octombrie, ora 19.00, la Sala Teatru 3. Urmatoarea reprezentatie va fi pe 13 octombrie.

Concept: Deviant GaZe

Regizor: Giorgos Zamboulakis

Scenograf: Thanos Vovolis

Compozitor: Serban Ursachi

Traducerea Adriana Popescu

Distributia:

Doru Aftanasiu

Diana Chirila

Ionut Cornila

Radu Homiceanu

Ada Lupu

Oana Sandu

Horia Verives

Heiner Muller si-a definit dramaturgia ca o munca a memoriei si a reconcilierii cu mortii, o invocare a acestora, o inregistrare impotriva uitarii. Pentru a intelege istoria si a obtine viitorul trebuie sa “dezgropam mortii din nou”.

“Hamletmachine” e o distilare in noua pagini a piesei ”shakesperiene, formata din monoloage rupte, citate, fragmente si referinte. O capodopera a condensarii, ”Hamletmachine” e un colaj textual exploziv de fragmente ale mortilor ilustri: Shakespeare, T. S. Eliot, Joyce, Benjamin, Lessing, Artaud, Brecht, Beckett, Sartre, Fanon, Pound, Dostoevsky, Warhol, Holderlin, Conrad, Lorca, Marx si multi altii.

Textul, ca o rana deschisa febrila, se zbate sa ne reactiveze constiinta, sa contrabalanseze letargia inimii care ne face sa ne adaptam usor situatiei date. “Hamletmachine” este munca imersiunii in asteptarile si dezamagirile Istoriei.

Traind sfarsitul istoric al Epocii Sperantei, suntem martorii unei epoci a dezintegrarii. Subiectul esential al Modernitatii, Omul Ratiunii, al liberalismului economic, al consumismului extatic, aflat intr-o crestere constanta , moare. In “Hamletmachine” subiectul se prabuseste sub povara Istoriei si, abandonand individul autonom si suveran al lui Hamlet, e angrenat intr-o devenire perpetuu schizoida. Subiectul devine Hamlet, actorul care il joaca pe Hamlet, Macbeth, Richard al III-lea, Ofelia, Electra, Rosa Luxemburg, Ulrike Meinhof si multe alte figuri istorice ori fictionale. Corpul de pe scena e transformat din clasic in suicidal, fragmentat, hibridizat. Devine un Camp de bataie, un recipient al Memoriei, un peisaj al Istoriei.

Textul insista asupra faptului ca in Europa contemporana ceva e putred in stadiu terminal. “Hamletmachine nu e…doar e descriere a oamenilor care rateaza ocaziile si sansele istoriei…E vorba despre rezultatul ocaziilor pierdute, despre istorie ca o poveste a sanselor ratate. Asta e mai mult decat pura dezamagire, e descrierea pietrificarii sperantei.“ Europa a parcurs deja “lungul mars prin Iadul Renasterii, prin mlastinile cu sange ale ideologiilor“. A fi subiectul sau obiectul Istoriei, a fi ucigasul sau victima nu mai e o alternativa. “Nu vreau sa mai mor. Nu vreau sa mai ucid.“

Pe “ruinele Europei” acest text solitar care serveste istoria face aluzie la o noua subiectivitate si la inceputul unei realitatii de dincolo de umanitate.

     
Urmareste CronicadeIasi pe FACEBOOK!
 
Comentarii (0)  
Comentariul tau:
 

Toate campurile sunt obligatorii