A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: imagejpeg(): Unable to open '/var/www/ro.cronicadeiasi/public_html/images/tmp/captcha/1749422744.0279.jpg' for writing: No space left on device

Filename: plugins/captcha_pi.php

Line Number: 924

Lumina de la Ierusalim, cea mai evidenta dintre minunile crestine are loc in Biserica Ortodoxa
ZODIAC LOCAL
Vremea in Iasi

Acum: 3 °C

Vremea in Iasi Astazi:  Max: 6 °C
 Min:  1 °C

Maine:  Max: 6 °C
 Min:  -2 °C

CURS VALUTAR
 

1 = LEI

 

STIRI NATIONALE & EXTERNE

SOCIAL
15-04-2012, ora 08:09

Lumina de la Ierusalim, cea mai evidenta dintre minunile crestine are loc in Biserica Ortodoxa

Articol de Madalina Irimia

Sfanta Lumina de la Ierusalim sau "Focul Sfant" este cea mai evidenta dintre minunile crestine care se petrec in Biserica Ortodoxa, patriarhul ortodox din Ierusalim neavand un tipic scris referitor la randuiala savarsita pentru coborarea acesteia, dar avand in schimb tiparita rugaciunea speciala.

"Sfanta Lumina de la Ierusalim sau Focul Sfant, cum mai este numita, este cea mai clara dovada a dreptei credinte, cea mai evidenta dintre minunile crestine care se petrec in Biserica Ortodoxa. Sfanta Lumina se pogoara numai la rugaciunile Patriarhului ortodox al Ierusalimului", a declarat, pentru MEDIAFAX, purtatorul de cuvant al Patriarhiei Romane, parintele Constantin Stoica, care a oferit detalii mai putin cunoscute de publicul larg referitoare la ceea ce se petrece in Sfantul Mormant, in timpul randuielii liturgice din Sambata Mare.

Patriarhatul ortodox din Ierusalim nu are un typikon scris referitor la randuiala savarsita pentru coborarea Luminii Sfinte. Patriarhii care au savarsit acest ritual au lasat putine marturii cu privire la acest moment.

In schimb, rugaciunea speciala pentru primirea Sfintei Lumini exista intr-o forma tiparita. Aceasta este citita de catre patriarh cat timp sta in Sfantul Mormant. Originea rugaciunii nu este cunoscuta.

Restul slujbei este savarsit intocmai cu traditiile transmise de la un patriarh la altul, pe cale orala sau prin insemnari liturgice disparate.

In prezent, se cunosc doua descrieri ale ritului. Una, cu putine detalii, care apartine lui Lionel Cust, un ofiter districtual britanic in Ierusalim, publicata intr-o colectie de rapoarte confidentiale asupra statu-quoului Tarii Sfinte la sfarsitul anilor 20 ai secolului trecut, si alta apartinandlui Ioanna Tsekoura, din anii 90 ai aceluiasi secol, apreciata de fostul patriarh Diodoros al Ierusalimului ca fiind o sursa demna de incredere. Informatii despre Sfanta Lumina aduce si Episcopul Auxentios al Foticeii in cartea sa "Lumina Sfanta de la Ierusalim".

Conform acestor surse, doua evenimente neliturgice preced celebrarea ritului Luminii Sfinte din Marea Sambata.

Primul, perchizitionarea Sfantului Mormant, dureaza o ora si are ca scop indepartarea oricarei surse de foc din interiorul lui. Perchezitia implica trei inspectii separate care incep la ora 10.00 si este condusa de un paznic musulman stabilit pentru Sfantul Mormant, in prezenta clericilor armeni, copti si iacobiti.

Cel de-al doilea eveniment neliturgic, sigilarea usii Sfantului Mormant, se petrece la ora 11.00. Garda musulmana pune o banda alba printre cele doua manere ale usii, sigiland-o cu ceara. In jurul orei 12.30, patriarhul ortodox vine in Biserica Invierii, unde corurile canta in limbile greaca si araba "Invierea Ta Hristoase, ingerii o lauda in ceruri si pe noi pe pamant ne invredniceste cu inima curata sa Te slavim!".

Urmat de episcopi si ceilalti clerici, patriarhul inconjoara de trei ori Sfantul Mormant, oprindu-se in fata intrarii. In timp ce se canta "Lumina lina", Patriarhul isi scoate vesmintele si mitra si se supune perchezitionarii primarului orasului si sefului politiei, pentru a se dovedi ca nu are asupra sa nici un dispozitiv cu care sa poata aprinde vreo lumanare. Dupa acest moment, se deschide usa Sfantului Mormant. Patriarhul imbracat numai in stihar intra inauntru insotit de episcopul armean, care ramane in Capela Ingerului, dupa care usa este inchisa.

In interior, Patriarhul ingenuncheaza inaintea dalei de marmura ce acopera mormantul, pe care se afla o candela neaprinsa si carticica cu rugaciunea Luminii Sfinte. Cartea este tinuta deschisa de o lumanare neaprinsa. Patriarhul are asupra sa patru manunchiuri de lumanari neaprinse, fiecare continand cate 33 de bucati. Cu acestea va transmite Lumina Sfanta. In lumina slaba a Sfantului Mormant, incepe sa citeasca rugaciunea pentru pogorarea Luminii Sfinte.

Dupa ce rosteste aceasta rugaciune, Sfanta Lumina aprinde candela de pe Sfantul Mormant si cele patru legaturi de lumanari. Patriarhul iese in Capela Ingerului unde da unul din manunchiuri episcopului armean, apoi, printr-o deschizatura a Sfantului Mormant, da lumina unui preot arab ortodox, care o duce in Biserica Anastasis pentru a o imparti credinciosilor. La cealalta deschizatura, inmaneaza un alt manunchi de lumanari, incat lumina sa poata fi luata de catolicosul armean. Bate apoi la usa si cand se deschide iese impreuna cu episcopul armean, trecand flacara preotilor copti si iacobiti, precum si celorlalti care asteapta afara.

Despre momentul suprem, parintele Constantin Galeriu, care a participat la Invierea de la Ierusalim, povestea ca acolo toata lumea e intr-o incordare si intr-o asteptare unica, divina.

Sursa: mediafax.ro

Foto: theologhia.wordpress.com

     
Urmareste CronicadeIasi pe FACEBOOK!
 
Comentarii (0)  
Comentariul tau:
 

Toate campurile sunt obligatorii