ZODIAC LOCAL
Vremea in Iasi

Acum: 3 °C

Vremea in Iasi Astazi:  Max: 6 °C
 Min:  1 °C

Maine:  Max: 6 °C
 Min:  -2 °C

CURS VALUTAR

CHF 1 CHF = 4.4671 LEI

EUR 1 EUR = 4.9212 LEI

GBP 1 GBP = 5.6712 LEI

MDL 1 MDL = 0.2309 LEI

USD 1 USD = 4.1382 LEI

XAU 1 XAU = 232.3306 LEI

 

AED 1 AED = 1.1266 LEI

AUD 1 AUD = 3.1519 LEI

BGN 1 BGN = 2.5161 LEI

BRL 1 BRL = 0.7432 LEI

CAD 1 CAD = 3.2864 LEI

CHF 1 CHF = 4.4671 LEI

CNY 1 CNY = 0.6311 LEI

CZK 1 CZK = 0.1896 LEI

DKK 1 DKK = 0.6617 LEI

EGP 1 EGP = 0.2634 LEI

EUR 1 EUR = 4.9212 LEI

GBP 1 GBP = 5.6712 LEI

HRK 1 HRK = 0.6497 LEI

HUF 1 HUF = 1.3732 LEI

INR 1 INR = 0.0554 LEI

JPY 1 JPY = 3.7739 LEI

KRW 1 KRW = 0.3695 LEI

MDL 1 MDL = 0.2309 LEI

MXN 1 MXN = 0.2052 LEI

NOK 1 NOK = 0.4859 LEI

NZD 1 NZD = 2.9112 LEI

PLN 1 PLN = 1.0842 LEI

RSD 1 RSD = 0.0419 LEI

RUB 1 RUB = 0.0536 LEI

SEK 1 SEK = 0.4835 LEI

THB 1 THB = 0.1319 LEI

TRY 1 TRY = 0.5100 LEI

UAH 1 UAH = 0.1483 LEI

USD 1 USD = 4.1382 LEI

XAU 1 XAU = 232.3306 LEI

 

STIRI NATIONALE & EXTERNE

SANATATE
27-04-2016, ora 08:40

Curtea de Conturi reclama nereguli grave in programele nationale de sanatate

Articol de Cristian Amariei
Curtea de Conturi spune ca, in cadrul Programului national de diabet zaharat, in perioada 2012-2014, au fost efectuate cheltuieli nelegale, care au cauzat prejudicii in valoare de peste 9,4 milioane de lei.

"Din analiza datelor raportate prin sistemul informatic unic integrat (SIUI) de catre 21 case de asigurari de sanatate judetene, in cadrul Programului national de diabet zaharat, s-au constatat deficiente care au determinat efectuarea, in perioada 2012-2014, de cheltuieli nelegale si implicit prejudicii in valoare estimata de 9.424 mii lei", se arata in Sinteza rapoartelor de audit al performantei privind unele Programe Nationale de Sanatate derulate in perioada 2012-2014 la Ministerul Sanatatii (MS) si la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS), care a fost publicata pe site-ul Curtii de Conturi.

Potrivit documentului, aceste prejudicii au fost cauzate, printre altele, de validarea nelegala a unor prescriptii de medicamente in valoare estimata de 3.551.000 lei, care au fost emise, contrar prevederilor legale, de catre medici fara specializarea si/sau competenta necesara si care nu au fost nominalizati potrivit normelor, dar si de faptul ca in perioada 1 ianuarie 2012 - 31 decembrie 2014 au fost validate de catre Casa de Asigurari de Sanatate eliberari de medicamente raportate de farmacii cu circuit deschis pe numele unor pacienti care figurau ca fiind decedati.

De asemenea, pentru 1.242 de pacienti inclusi in Programul national de diabet zaharat au fost emise si eliberate prescriptii medicale in valoare estimata de 452.000 lei, pe perioada in care pacientii beneficiari figurau ca fiind internati in spitalizare continua, desi, potrivit prevederilor legale, un pacient nu poate fi internat in spital unde sa beneficieze de servicii medicale si tratament adecvat din spital si, in acelasi timp, sa beneficieze de servicii medicale din ambulatoriu care se finalizeaza prin emiterea unei prescriptii medicale, se mai spune in document.

Pe de alta parte, din verificarea modului in care au fost decontate de catre CNAS serviciile efectuate de furnizorii privati prin care s-a derulat Programul national de supleere a functiei renale la bolnavii cu insuficienta renala cronica s-a constatat faptul ca, la nivelul CNAS, furnizorii de dializa privati au raportat spre decontare, servicii de hemodializa conventionala in valoare estimata de 722.000 de lei, efectuate pentru un numar de 76 pacienti, care nu au fost insa raportate si in Registrul renal roman.

In acest caz, Curtea de Conturi precizeaza ca decontarea serviciilor de supleere renala pentru furnizorii privati de servicii de dializa aflati in contract cu CNAS se realizeaza lunar de Casa din fondurile aprobate cu aceasta destinatie, cu conditia raportarii datelor de catre furnizori la Registrul renal roman.

Totodata, Curtea de Conturi spune ca CNAS nu a monitorizat si nu a controlat in totalitate modul de utilizare de catre casele de asigurari de sanatate teritoriale a fondurilor alocate pentru derularea programelor nationale de sanatate, respectiv modul de aplicare a dispozitiilor legale referitoare la angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor cu medicamentele in cadrul contractelor incheiate de casele de asigurari de sanatate cu furnizorii de servicii medicale si produse farmaceutice.

Conform Curtii de Conturi, un alt aspect deosebit de important il reprezinta plata, in perioada 2012-2014, de catre pacienti pentru unele medicamente specifice din cadrul Programului national de diabet zaharat a diferentei intre pretul cu amanuntul maximal si pretul de decontare, aprobate in CaNaMed prin ordin al ministrului Sanatatii. Raportat la cheltuielile cu medicamentele decontate farmaciilor cu circuit deschis in perioada 2012-2014 de catre un numar de 20 case judetene de asigurari de sanatate, pacientii au suportat diferente de pret in valoare estimata de 31.425.000 de lei, spune Curtea de Conturi.

"Desi scopul programului a fost compensarea cu 100% a medicamentelor specifice care se acorda in tratamentul bolnavilor de diabet zaharat, neanalizarea cauzelor care au determinat gradul foarte mic de utilizare a unor medicamente generice incluse in lista si utilizarea cu preponderenta in tratamentul bolnavilor inclusi in Programul national de diabet zaharat a versiunilor inovative a medicamentelor care au avut un pret de vanzare/decontare mai mare decat versiunile generice ale acestora a determinat costuri suplimentare atat pentru pacienti, cat si pentru bugetul FNUASS (Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate, n.r.)", mai afirma Curtea de Conturi.

In ceea ce priveste Auditul performantei privind unele programe de sanatate derulate in perioada 2012-2014, efectuat la Ministerul Sanatatii, Curtea de Conturi spune ca, desi gradul de utilizare a creditelor bugetare a fost situat intre 95-100%, nu in toate cazurile fundamentarea bugetului si repartizarea fondurilor pentru aceste programe de sanatate s-a efectuat echitabil, astfel ca unele unitati sanitare au achizitionat medicamente si materiale sanitare peste necesarul real, ceea ce a condus la o imobilizare nejustificata de fonduri publice.

De asemenea, modul de organizare si functionare a sistemului de control al MS asupra implementarii si derularii programelor nationale de sanatate nu a asigurat identificarea eventualelor disfunctionalitati, astfel ca unitatile sanitare au achizitionat medicamente/materiale sanitare de acelasi fel de la acelasi furnizor prin proceduri diferite de achizitii, respectiv de la achizitia directa la licitatie deschisa, cu consecinte asupra utilizarii cu economicitate a fondurilor alocate, mai spune Curtea de Conturi.

Sursa: rtv.net
     
Urmareste CronicadeIasi pe FACEBOOK!
 
Comentarii (0)  
Comentariul tau:
 

Toate campurile sunt obligatorii