A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: imagejpeg(): Unable to open '/var/www/ro.cronicadeiasi/public_html/images/tmp/captcha/1716130996.3641.jpg' for writing: No space left on device

Filename: plugins/captcha_pi.php

Line Number: 924

Cum iti influenteaza cuvintele mintea
ZODIAC LOCAL
Vremea in Iasi

Acum: 3 °C

Vremea in Iasi Astazi:  Max: 6 °C
 Min:  1 °C

Maine:  Max: 6 °C
 Min:  -2 °C

CURS VALUTAR
 

1 = LEI

 

STIRI LOCALE

SOCIAL
02-12-2011, ora 12:05

Cum iti influenteaza cuvintele mintea

Articol de Madalina Irimia

Cuvintele nu doar ii ajuta pe oameni sa se exprime, facilitand comunicarea, ci si influenteaza intr-o masura mai mare sau mai mica felul in care acestia percep anumite lucuri.

Spre exemplu, aproape oricui i-ar fi mai teama sa se bata cu un barbat poreclit "Uriasul" decat cu unul caruia i se zice "Piticania". Cracked a scos in evidenta mai multe moduri in care cuvintele si limba pot modifica perceptia si gandirea.

1. Influenteaza atribuirea culpei

Cativa oameni de stiinta de la Universitatea Stanford au facut un experiment: au pus mai multi oameni, vorbitori de limbi diferite, sa urmareasca filmulete in care se putea vedea ca unele persoane, aflate intr-un anumit cadru, au spart niste baloane accidental, iar altele intentionat.

Apoi, privitorii au fost interogati si s-a constatat ca toti, indiferent de limba vorbita, si-au amintit detalii despre cei care sparsesera intentionat baloane.

Dar, cand au fost interogati in legatura cu cei care sparsesera accidental baloane au aparut diferente in functie de limba vorbita. Spre exemplu, spaniolii si japonezii nu si-au putut aminti detalii despre oamenii in cauza. Din moment ce fusese un accident, omul care facuse acest lucru nu era important.

In schimb, englezii si-au amintit destul de bine detaliile, diferenta intre accidental si intentionat nefiind prea importanta pentru ei. Cineva trebuia invinuit.

De asemenea, daca spre exemplu un coleg de camera sare in pat de cateva ori, iar la un moment dat cadrul acestuia se rupe, atunci cand un altul intreaba ce s-a intamplat de s-a auzit un asa zgomot, un vorbitor de limba engleza are tendinta de a raspunde "Steve a rupt patul", pe cand spaniolul sau japonez au tendinta de a spune: "S-a rupt patul".

Daca unii pot crede ca aceste concluzii sunt legate de cultura mai mult decat de limba, un alt experiment, realizat de data aceasta doar pe vorbitori de limba engleza, a intarit ideea potrivit careia cuvintele influenteaza atribuirea vinei.

Concret, mai multi vorbitori de engleza au fost pusi sa urmareasca filmuletul in care Justin Timberlake smulge o bucata din hainele purtate de Janet Jackson in cadrul unui concert, lasandu-i acesteia un san la vedere, filmulet de altfel celebru.

Ulterior, tuturor li s-a dat un raport legat de incident, pe baza caruia sa stabileasca ce amenda ar da pentru intamplare. Jumatate dintre subiecti au primit insa un raport usor modificat: in loc de "costumul s-a rupt" era scris "Justin a rupt costumul".

Cei care au primit raportul in care se mentiona ca Justin a rupt costumul au spus ca ar da amenzi care erau cu 50% mai mari decat cele decise de ceilalti, care primisera raportul in care era scris ca acel costum "s-a rupt". Asta, desi toti urmarisera exact acelasi videoclip.

2. Altereaza perceperea directiilor

Atunci cand explici cuiva cum sa ajunga la tine acasa, spre exemplu, folosesti foarte des cuvintele "la dreapta" si "la stanga". Insa, daca acestea nu ar exista, perceperea directiilor ar fi mult mai dificila.

Pentru a verifica acest lucru, mai multi cercetatori au facut un experiment cu ajutorul unui grup de copii surzi din Nicaragua, care au inventat un limbaj propriu, prin semne. La inceput, acest limbaj nu avea semne pentru "stanga" sau "dreapta", desi orientarea copiilor in spatiu era pefect normala. Cercetatorii au luat atunci copiii, i-au legat la ochi, i-au invartit si i-au pus, pe rand, sa ajunga la un obiect la care se uitasera cu putin timp inainte.

Pentru cei mai multi oameni acesta este un test simplu deoarece iti fixezi in minte repere (obiectul se afla la stanga ferestrei, spre exemplu). Si nici pentru alte persoane surde, dar care au in limbajul lor prin semne notiunile "stanga" si "dreapta", nu este cu mult mai dificil. Pentru acesti copii a fost insa mai greu deoarece au avut probleme in a-si stabili reperele in mintea lor. Au reusit pana la urma, dar mai incet decat ceilalti.

3. Influenteaza perceperea culorilor

In cadrul unui experiment, au fost comparate perceptiile unor copii din Anglia cu cele ale unor copii dintr-un trib din Namibia. In engleza, copiii invata de obicei 11 culori de baza (gri, rosu, verde, albastru, galben, roz, portocaliu, violet, maro si alb si negru - desi acestea sunt nonculori). Copiii din tribul himba invata de obicei doar cinci - spre exemplu, pentru rosu, portocaliu si roz ei folosesc un singur cuvant "serandu".

Mai departe, unui copil din tribul himba i-a fost aratat intai un cartonas roz si mai tarziu unul rosu, dupa care a fost intrebat daca a vazut acelasi cartonas. El a raspuns "da", deoarece amandoua culorile erau "serandu". Un copil englez a spus insa ca a vazut doua cartonase, diferite, si a stiut culoarea fiecaruia.

Ulterior, s-a facut un alt experiment. Li s-au aratat cele doua cartonase - roz si rosu - unul langa celalalt, iar in aceasta situatie si copiii himba au vazut ca sunt diferite. Doar ca, atunci cand le-au fost aratate pe rand, mintea lor nu le-a perceput ca fiind diferite pentru ca ei folosesc acelasi cuvant pentru ambele nuante.(ziare.com)

     
Tag-uri:

 Cuvintele nu doar ii ajuta pe oameni sa se exprime, facilitand comunicarea, ci si influenteaza intr-o masura mai mare sau mai mica felul in care acestia percep anumite lucuri.

Spre exemplu, aproape oricui i-ar fi mai teama sa se bata cu un barbat poreclit "Uriasul" decat cu unul caruia i se zice "Piticania". Cracked a scos in evidenta mai multe moduri in care cuvintele si limba pot modifica perceptia si gandirea.

1. Influenteaza atribuirea culpei

Cativa oameni de stiinta de la Universitatea Stanford au facut un experiment: au pus mai multi oameni, vorbitori de limbi diferite, sa urmareasca filmulete in care se putea vedea ca unele persoane, aflate intr-un anumit cadru, au spart niste baloane accidental, iar altele intentionat.

Apoi, privitorii au fost interogati si s-a constatat ca toti, indiferent de limba vorbita, si-au amintit detalii despre cei care sparsesera intentionat baloane.

Dar, cand au fost interogati in legatura cu cei care sparsesera accidental baloane au aparut diferente in functie de limba vorbita. Spre exemplu, spaniolii si japonezii nu si-au putut aminti detalii despre oamenii in cauza. Din moment ce fusese un accident, omul care facuse acest lucru nu era important.

In schimb, englezii si-au amintit destul de bine detaliile, diferenta intre accidental si intentionat nefiind prea importanta pentru ei. Cineva trebuia invinuit.

De asemenea, daca spre exemplu un coleg de camera sare in pat de cateva ori, iar la un moment dat cadrul acestuia se rupe, atunci cand un altul intreaba ce s-a intamplat de s-a auzit un asa zgomot, un vorbitor de limba engleza are tendinta de a raspunde "Steve a rupt patul", pe cand spaniolul sau japonez au tendinta de a spune: "S-a rupt patul".

Daca unii pot crede ca aceste concluzii sunt legate de cultura mai mult decat de limba, un alt experiment, realizat de data aceasta doar pe vorbitori de limba engleza, a intarit ideea potrivit careia cuvintele influenteaza atribuirea vinei.

Concret, mai multi vorbitori de engleza au fost pusi sa urmareasca filmuletul in care Justin Timberlake smulge o bucata din hainele purtate de Janet Jackson in cadrul unui concert, lasandu-i acesteia un san la vedere, filmulet de altfel celebru.

Ulterior, tuturor li s-a dat un raport legat de incident, pe baza caruia sa stabileasca ce amenda ar da pentru intamplare. Jumatate dintre subiecti au primit insa un raport usor modificat: in loc de "costumul s-a rupt" era scris "Justin a rupt costumul".

Cei care au primit raportul in care se mentiona ca Justin a rupt costumul au spus ca ar da amenzi care erau cu 50% mai mari decat cele decise de ceilalti, care primisera raportul in care era scris ca acel costum "s-a rupt". Asta, desi toti urmarisera exact acelasi videoclip.

 

2. Altereaza perceperea directiilor

Atunci cand explici cuiva cum sa ajunga la tine acasa, spre exemplu, folosesti foarte des cuvintele "la dreapta" si "la stanga". Insa, daca acestea nu ar exista, perceperea directiilor ar fi mult mai dificila.

Pentru a verifica acest lucru, mai multi cercetatori au facut un experiment cu ajutorul unui grup de copii surzi din Nicaragua, care au inventat un limbaj propriu, prin semne. La inceput, acest limbaj nu avea semne pentru "stanga" sau "dreapta", desi orientarea copiilor in spatiu era pefect normala. Cercetatorii au luat atunci copiii, i-au legat la ochi, i-au invartit si i-au pus, pe rand, sa ajunga la un obiect la care se uitasera cu putin timp inainte.

Pentru cei mai multi oameni acesta este un test simplu deoarece iti fixezi in minte repere (obiectul se afla la stanga ferestrei, spre exemplu). Si nici pentru alte persoane surde, dar care au in limbajul lor prin semne notiunile "stanga" si "dreapta", nu este cu mult mai dificil. Pentru acesti copii a fost insa mai greu deoarece au avut probleme in a-si stabili reperele in mintea lor. Au reusit pana la urma, dar mai incet decat ceilalti.

 

3. Influenteaza perceperea culorilor

In cadrul unui experiment, au fost comparate perceptiile unor copii din Anglia cu cele ale unor copii dintr-un trib din Namibia. In engleza, copiii invata de obicei 11 culori de baza (gri, rosu, verde, albastru, galben, roz, portocaliu, violet, maro si alb si negru - desi acestea sunt nonculori). Copiii din tribul himba invata de obicei doar cinci - spre exemplu, pentru rosu, portocaliu si roz ei folosesc un singur cuvant "serandu".

Mai departe, unui copil din tribul himba i-a fost aratat intai un cartonas roz si mai tarziu unul rosu, dupa care a fost intrebat daca a vazut acelasi cartonas. El a raspuns "da", deoarece amandoua culorile erau "serandu". Un copil englez a spus insa ca a vazut doua cartonase, diferite, si a stiut culoarea fiecaruia.

Ulterior, s-a facut un alt experiment. Li s-au aratat cele doua cartonase - roz si rosu - unul langa celalalt, iar in aceasta situatie si copiii himba au vazut ca sunt diferite. Doar ca, atunci cand le-au fost aratate pe rand, mintea lor nu le-a perceput ca fiind diferite pentru ca ei folosesc acelasi cuvant pentru ambele nuante.(ziare.com)

Urmareste CronicadeIasi pe FACEBOOK!
 
Comentarii (0)  
Comentariul tau:
 

Toate campurile sunt obligatorii